Ahad, 13 Februari 2011

KAD PERUBATAN: RAMAI PENGGUNA JADI MANGSA KETIDAKFAHAMAN

Masyarakat Malaysia semakin di dedahkan dengan kepentingan insurans atau takaful perubatan. Berbagai bentuk pakej kad perubatan atau medical kad semakin mendapat perhatian bagi tujuan menampung kos perubatan di hospital swasta yang semakin meningkat. Desakan keperluan penggunaan kad perubatan menyebabkan ramai agen syarikat insurans dan takaful kini berlumba-lumba memasarkan produk kad perubatan mereka.  Persaingan sihat ini sebenarnya memberikan kebaikan kepada orang ramai untuk mendapatkan maklumat dan pakej penting yang ditawarkan oleh sesuatu kad perubatan.  Sebilangan besar agen pula mewar-warkan kehebatan kad perubatan mereka kononnya yang terbaik dan terpantas dalam pasaran.  Antara ayat-ayat yang boleh mencairkan pengguna ialah kad mereka mudah ‘claim’ dan senang digunakan apabila kita ke hospital swasta.  Beberapa contoh pelanggan yang pernah menjalankan pembedahan dijadikan ‘senjata’ untuk memikat pelanggan baru. Sebenarnya semua kad dalam pasaran adalah baik dan berkesan pengunaannya. Sebagai pengguna kita harus tahu bila dan bagaimana menggunakan kad perubatan dan lebih penting dari itu ialah berbaloikah harga yang dibayar setiap bulan atau setiap tahun?. Salah satu cara yang menjadikan kad perubatan ini mudah dipasarkan kononnya akan ada pulangan apabila tempoh matang. Sepanjang pengetahuan penulis belum ada lagi kad perubatan di Malaysia yang berbentuk ‘simpanan’ kecuali ianya adalah ‘manipulasi’ agen untuk melariskan sesuatu kad perubatan yang mereka jual.

Dalam keghairahan kita mendapatkan kad perubatan, ramai pengguna sering menjadi mangsa ketidakfahaman dan lebih dari itu menjadi mangsa kerugian kerana membeli pakej yang sebenarnya tidak langsung diperlukan. Istilah ‘rider’ sering digunakan sebagai pilihan tambahan yang dimasukkan oleh agen apabila kita membeli sesuatu medical kad.  Penulis telah menkaji beberapa kad perubatan dan mendapati kebanyakkan rider yang disertakan sebenarnya dimasukkan atas kepentingan agen yang inginkan komisyen yang tinggi atau dapat ‘menyapu’ lebih banyak duit klien.

Dalam banyak siri taklimat penulis melalui slot ‘Revolusi Mental Pengurusan Kewangan’ anjuran PSKPPK Jabatan Pelajaran Kedah, didapati kebanyakan kakitangan awam atau guru  adalah mereka yang sering menjadi mangsa agen yang tidak bertanggungjawab. Malah hubungan rapat penulis dengan beberapa agen dari syarikat takaful yang memasarkan kad perubatan berbentuk pelaburan mengakui teknik jualan mereka menyebabkan kad perubatan mereka amat laris di pasaran. Secara jujur, rakan penulis telah mengatakan beliau menjual kad perubatan tersebut dengan menceritakan A-Z kepada 10 orang, apabila pelanggan mengetahui ‘kerugian’ pelaburan dan kos yang amat tinggi untuk memiliki kad perubatan tersebut, semua pelanggan tersebut tidak mengambil atau membeli kad perubatan tersebut. Namun rakan penulis tersebut merasa amat puas kerana setiap kali beliau menjual kad perubatan tersebut, beliau akan bercerita dengan sejelasnya. Ada yang membeli dan ada yang menolak. Namun beliau bukanlah agen sepenuh masa sebaliknya sekadar menjadikan tugas agen takaful ini sebagai kerja sambilan. Justeru target jualan atau bonus pelancongan dan insentif syarikat bukanlah matlamat utama. Moralnya berapa ramaikan agen syarikat insursans atau takaful akan bercerita dengan jujur dan sejelasnya apa yang terselindungan dalam pakej kad perubatan berbentuk pelaburan.  Baru-baru ini  rakan penulis menyatakan sedang mengintai untuk menjadi agen syarikat lain kerana tidak ‘gamak’ menyebabkan kliennya rugi pada masa hadapan akibat mengharapkan pulangan dari pakej kad perubatan tersebut. Salah satu ayat yang masih penulis ingat ialah, beliau tidak mahu 10 atau 20 tahun lagi klien beliau akan ‘memaki’  kerana tidak menjelaskan segala kos yang tersembunyi  yang menyebabkan klien rugi dan terpaksa membayar tambahan.

Penulis yang sering berhadapan dengan ramai golongan professional juga melihat keterujaan mereka untuk memiliki kad perubatan. Malah hampir 90% dari golongan profesional ini tidak pun faham apa yang mereka beli. Berapakah harga sebenar kad perubatan serta kos-kos lain yang mereka bayar ? Melalui taklimat  yang penulis kendalikan, pembongkaran ini terpaksa dilakukan demi memastikan mereka tidak mudah diperdaya selain bepeluang melihat kos-kos tersembunyi dan membuat perbandingan beberapa kad perubatan.

Semasa mengendalikan satu sesi, penulis dikejutkan oleh pendedahan seorang guru yang menghabiskan  RM500 lebih setiap bulan untuk kad perubatan sekeluarga. Setelah menjelaskan apa yang sepatutnya difahami oleh guru tersebut, beliau dapat menjimatkan wang dan mampu membayar ansuran sebuah kereta. Sebenarnya masih ramai yang lagi yang masih tidak memahami perkara-perkara ‘teknikal’ dalam pakej kad perubatan. Tanpa menafikan kepentingan medical kad  yang merupakan keperluan penting hari ini, penulis hanya berharap sebagai pengguna kita harus banyak membaca, bertanya dan menyelidik kad perubatan yang ingin kita beli atau yang telah sedia kita miliki. Mengapa mesti membazirkan wang untuk sesuatu yang boleh kita perolehi dengan harga yang lebih rendah dengan kualiti yang lebih baik. Jangan terlalu percaya kepada kata-kata agen yang kadangkala meletakkan kepentingan komisyen jualan dihadapan mereka tanpa rasa tanggungjawab menyampaikan maklumat yang telus dan jujur. Jika kita masih ‘berbudget’  untuk keperluan keluarga, adalah lebih baik kita membeli kad perubatan keluarga dari mengambil kad perubatan individu yang terlalu mahal harganya. Perlu diketahui juga, ramai pengguna kad perubatan akhirnya terpaksa dirujuk ke hospital kerajaan disebabkan kekurangan kepakaran dan kemudahan di hospital swasta.  


PERBANDINGAN HARGA MEDIKAL KAD @ KAD PERUBATAN 3 BUAH SYARIKAT
RUJUK HAD BILIK SEBAGAI BANDINGAN HARGA – X (Insurans) Y (Takaful) Z (Takaful)


3 ulasan:

??? berkata...

Assalamu'alaium Wrmbth, boleh terangkan pada saya apa sebenarnya yang perlu pada medical card?

Saya juga pening sebab banyak sangat angka diberikan. Had seumur hidup sehingga RM1juta dan tanpa had.

Tapi sana sini ada kedengaran pelanggan tak dapat claim bil hospital.

JIka bukan had tahunan dan had seumur hidup? apa yang perlu dimabil kira bila membuat kad perubatan ni?

Fitri Shahrizat Jailani berkata...

Assalamualaikum.

Saya tercari2 blog seperti ini. Terima kasih Cr Lukman kerana menyediakan satu blog yang bersifat kritis.

Ini jawapan secara peribadi shj...

Apa yg perlu ada utk sebuah kad perubatan?

1. Harga bilik yg ditawarkan dalam pakej masih lagi relevan dgn kedapatan harga bilik di hospital swasta. Cthnya, 5 tahun dulu, terdapat harga katil RM100/mlm. Kini, dah susah nak cari harga bilik RM100/mlm terutamanya dia bandar besar, kerana faktor demand and supply.

2. Had tuntutan tahunan dan had tuntutan seumur hidup. Lagi besar, lagi bagus. Sebabnya?
Kos rawatan di hospital akan meningkat dari tahun ke tahun. Semasa saya menulis, kecoh sekarang tentang harga sayur pula naik. Begitu juga kos rawatan di hospital swasta. Jika tujuan pengguna untuk menggunakan kad perubatan untuk tempoh yang panjang, adalah dinasihati memilih pakej yg dilengkapi dengan plan auto-upgrade. Memang pada zaman sekarang tiada kos rawatan sehingga mencecah ratus ribu atau jutaan sekalipun. Cuba buat pengiraan, berapakah kadar inflasi untuk kos rawatan di hospital swasta dan darabkan dengan berapa lama anda ingin menggunakan kemudahan kad perubatan tersebut.

3. Susah/senang membuat tuntutan. Perkara ini sangat subjektif. Jika tanya kepada ejen insurans/syarikat, sudah tentu masing2 mendabik dada. Cuba buat survey jika ada masa lapang, pergi ke hospital swasta yang berdekatan, atau buat panggilan terus, dan sambungkan ke bahagian admission/billing. Tanyakan mengenai syarikat insurans mana yang senang memproses/mengeluarkan Guarantee Letter. Dan jangan tanya persoalan susah/senang claim kepada pengguna. Situasi tidak boleh membuat tuntutan boleh berlaku disebabkan banyak faktor. Agen-Syarikat-Hospital dan Pengguna itu sendiri. JANGAN DENGAR KHABAR ANGIN! Selidik dahulu fakta disebalik berita tersebut.

4. Panel hospital. Ini sangat penting. Paling byk hospital panel, paling senang. Sebabnya? Kalau kes-kes kecemasan, atau teknologi rawatan tiada di sesebuah hospital, pengguna ada pilihan untuk pergi/rujuk ke hospital lain.

5. Budget. Ini paling penting. Komitmen membayar kad perubatan adalah sehingga akhir hayat. Jadi, adalah penting untuk menetapkan budget kepada agen. JANGAN PENGGUNA YANG MENYERAHKAN KEPUTUSAN MENGENAI KOMITMEN PEMBAYARAN BULANAN KEPADA AGEN Sebabnya? kami akan menasihati atas faktor keperluan industri (bukan keperluan pengguna) Jadi, agen insurans sudah tentu akan letak harga 'cekik darah'. Tidak dinafikan, jika menyimpan untuk tempoh yang lama (ie. sehingga pencen) kita akan dapat balik manfaat tersebut. (itupun bergantung kepada 'kecerdikan' agen untuk membuat quotation). Tapi pengguna harus ingat. Kad perubatan ibarat kereta. Anda bayar harga RM30k, dapatlah perodua VIVA. Anda byr RM300k, dapatlah merasa BMW. Jadi, adakah anda mampu dan perlu untuk membeli sebiji VIVA/BMW?.

Secara kesimpulannya, kad perubatan sangat penting pada zaman sekarang. Kita perlu lihat trend di negara maju, kerana mereka sudah menggunakan kad perubatan lagu dahulu daripada kita. Malaysia akan menuju ke arah negara maju. Kita pun akan menjadi seperti mereka. Saya doakan agar anda semua berjumpa dengan agen yang jujur.

'ATIQURRAHMAN berkata...

salam

perkara penting dalam kad perubatan ini juga jangan terlepas pandang untuk kebolehan memperbaharui kad tahun kedepan.

ada kad tidak boleh diperbaharui bila sakit dana da akan percuma.

banyak lagi info tidak diceritakan disini. nampak lebih kepada bajet namun bukan ciri2 penitng kad diceriatkan.

kad peribadi atau kelompok ada kelebihan dan kekurangan. dua-dua perlu diceritakan dan hasilnya klien pilih ikut keperluan perlindungan dan bajet