Ahad, 13 Februari 2011

India Malaysia Tak Tahu Bersyukur

Sebagai seorang yang berketurunan India Saya agak lama memikirkan untuk menulis artikel ini. Ketika membaca tulisan Zaini Hassan mengenai India di Malaysia dan India di India..saya  sangat bersetuju dengan pandangan jujur serta berani oleh beliau mengenai negara India dan realiti kebanyakkan profesional India di Malaysia yang kuat menyalak dan tidak sedar dek untung seperti M Kulasegaran dan Gobalakrisnan. Malah sebagai seorang yang berketurunan India, jika undang-undang negara atau adab masyarakat membolehkan meludah tanpa tindakan undang-undang, saya berhasrat untuk melakukannya kepada kedua-dua bangsat dalam DAP dan PKR tersebut.

Sebelum mengulas coretan Zaini Hassan, saya adalah berketurunan India Muslim dan berbangsa Marlbari (emak dan bapa saya berketurunan Malabar). Saya tidak tahu sangat mengenai sejarah awal kedatangan nenek moyang saya tetapi apa yang pasti keturunan saya berasal dari Kerala, India dan berhijrah ke Tanah Melayu sebelum merdeka. Malah saya amat bersyukur dengan keputusan nenek moyang yang membuat keputusan amat bijak untuk berhijrah ke Tanah Melayu. Jika tidak entah apalah nasib bangsa kami atau nasib saya sendiri ketika ini. Betul benar  seperti sabda Nabi SAW “Berhujrah, nescaya kamu beroleh kemuliaan’. Malah hari ini saya pula sudah berhijrah dari Johor ke Kedah dan tinggal dalam komuniti Melayu 100%. Tidak langsung rasa terasing malah seronok dengan sikap orang Melayu yang begitu menghormati dan amat bertolak ansur kepada kaum lain walaupun saya bukan sebangsa dengan mereka.

Keluarga kami membesar di sebuah kampung Melayu di Seri Bengkal, Seri Gading yang cukup harmoni dan dilayan tanpa diskriminasi. Hampir tidak terjumpa pun perkara yang boleh menyebabkan kami berkecil hati kepada orang Melayu dikampung tersebut. Bangsa India yang sedar dan tahu bersyukur tidak boleh membohongi diri dan suara hati anda, bertapa jika seorang keluarga India tentu masih boleh ‘hidup mewah’’ dalam kelompok masyakarat Melayu, tetapi belum tentu seorang keluarga Melayu boleh ‘hidup selesa’ dalam majoriti masyarakat India. Inilah realitinya Malaysia yang seharusnya menghormati ‘perlembagaan dan hak-hak istimewa orang-orang Melayu’

Jika Zaini Hassan yang berketurunan Melayu menulis artikel ini dipersalahkan atau dituduh perkauman, maka izinkan saya yang berketurunan India untuk menyokong segala fakta dan pandangan yang amat berasas dan tidak boleh dinafikan kecuali oleh India di Malaysia yang sombong, bongkak dan tidak tahu dek untung nasib menumpang di bumi Melayu ini. Malah saya mencabar kepada kedua-dua Ahli Parlimen yang saya ibaratkan ‘kaduk naik junjung’ dan bongkak ini untuk membuat laporan polis terhadap kenyataan saya ini jika mereka tidak puashati.

Mungkin ada keturunan India yang marah dengan tulisan Zaini Hassan kerana Zaini adalah Melayu, bagaimana pula jika saya sebagai seorang yang berdarah India  mengatakan bahawa punca kedangkalan sejarah  dan isu perkauman ini bukan disebabkan oleh orang Melayu tetapi disebabkan keturunan India atau Cina yang ektrim melalui Parti DAP dan PKR, malah ia juga terdapat dalam komponen BN yang menjadi musuh dari dalam.

Sebagai India Malaysia saya mencadangkan agar India yang ‘tersentuh dan terasa hati’ bolehlah mendapatkan sokongan kerajaan Tamil Nadu untuk memohon semula kewarganegaraan India. Jika Hindraf pernah mendapatkan sokongan kerajaan Tamil Nadu kononnya orang India di tindas di Malaysia dan kerajaan Tamil Nadu begitu teruja dan mahu membantu maka tentunya jika kali ini orang-orang seperti M Kulasegaran dan Gobala boleh balik dan berambus ke Negara India dan tentunya dengan mudah diterima oleh kerajaan Tamil Nadu kerana taraf dan kasta mereka yang tinggi sebagai Ahli Parlimen. Mahu rasanya kita mencadangkan agar dibuat MOU diantara Malaysia dan India agar diberikan peluang kepada anjing-anjing yang mempertikaikan nasib mereka di Malaysia untuk pulang bercuti selama 3 bulan ke kampung halaman tok nenek mereka untuk muhasabah diri.

Apakah kedua-dua bangsat tersebut tidak terfikir jika mereka dan keturunan mereka masih lagi di India hari ini ? Mampukah kedua mereka mereka menyalak seperti anjing kurap di dalam Parlimen mempetikaikan ‘ketuanan Melayu’ yang telah memberikan ruang kepada bangsa India yang berhijrah ketika itu satu negara yang begitu selamat dan cukup terjamin dari segala segi. 

Adakah India di India memberikan jaminan yang sama kepada bangsa India yang beragama Islam di bumi India. Malah nasib India yang beragama Hindu dan Kristian pun tidak terjaga oleh pemerintah India apalah lagi nasib orang Islam di Khasmir dan Gujerat. Siapakah yang membela nasib umat Islam yang ditindas oleh pemerintah India serta golongan ektrimes Hindu di sana ? Tanyalah bagaimana dana untuk masjid didirikan diperolehi  di India ? Malah begitu banyak ketidakadilan dilakukan oleh keturunan India sendiri terhadap bangsa India di India. 

Saya berkawan dengan ramai rakan India dan mereka sudah berkali melakukan lawatan serta berkunjung ke pelbagai tempat, malah mereka mengatakan kesyukuran yang amat sangat menjadi rakyat Malaysia kerana rezeki dan peluang yang cukup luas untuk meraih kekayaan di Malaysia (asalnya Tanah Melayu). Saya ingin bertanya kepada kedua-dua bangsat ini..apakah nasib orang Melayu terjamin di tanah asal mereka jika konsep ketuanan Melayu (kuasa raja-raja Melayu) dihapuskan ?, sedangkan di India yang bertuankan India, sesama bangsa Hindu pun dilayan dengan kasta yang berbeza apatah lagi berlainan agama. Adakah layanan berbeza ini dilakukan oleh orang Melayu kepada kaum India di Malaysia. Pernahkah amalan agama bangsa lain mendapat halangan oleh bangsa Melayu dengan konsep ketuanan Melayu dengan kedaulatan raja sebagai lambang ketuanan Melayu selama ini ?.

Saya juga ingin memetik kata-kata yang dinukilkan oleh Zainuddin Maidin, megenai kata-kata Tunku Abd Rahman, memang berasas mengenai sikap orang India yang suka bercakap atau menyalahkan sesuatu. Malah dalam satu lawatan ke luar negara baru-baru ini, saya menyaksikan bagaimana sikap ‘India Malaysia’ di dalam lawatan tersebut yang menyalahkan setiap program dan aktiviti yang dilakukan oleh pemandu pelancong berketurunan Cina. Malah setelah beberapa hari berdiam diri melihat gelagat India Malaysia yang asik kecoh di dalam lawatan tersebut, saya sudah tidak dapat menahan kesabaran dan terpaksa menegur sikap India Malaysia di dalam lawatan tersebut. Rupanya memang berasas benar sikap ini kepada sebahagian golongan profesional yang berlagak sombong dan angkuh dengan taraf mereka. Masyarakat India Malaysia harus disedarkan agar jangan terikut dengan kedua-dua bangsat seperti M. Kulasegaran dan Gobala. Jika orang India Malaysia yang berstatus profesional mula buat kecoh seperti ini kerajaan Malaysia wajar menawarkan pilihan untuk mereka berkhidmat di India untuk membantu membangunkan negara India atau sekurang-kurangnya menjadi motivator kepada rakyat India serta mengajar mereka mebuang air di tempat yang sepatutnya.  

Justeru permainan kotor puak-puak jumud dan berorentasi jahat ini harus diserang secara berani dan bukan lagi dengan lemah lembut oleh bangsa Melayu. Jika bangsa Melayu bacul dan takut untuk mempertahankan bangsa mereka sendiri biarlah saya yang berdarah Marlbari ini mempertahankan bangsa Melayu atas dasar bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan kepada keturunan kami yang mendapat taraf warganegara, hidup aman makmur dan bahagia. Kerana itu saya tidak ragu-ragu untuk mengatakan bahawa bangsa lain yang mempertikaikan ketuanan Melayu (Raja Melayu sebagai tunggak utama) adalah mereka yang mempertikaikan perlembagaan dan harus diambil tindakan amat tegas tanpa tolak ansur.

Bagi orang Melayu yang masih tidak tahu sejarah dan tamadun mereka yang baru setahun jagung, anda harus insaf bahawa anda tidak akan ada tempat untuk ‘menyelamatkan’ diri kerana belum pasti Indonesia akan menerima anda dengan tangan terbuka. Mungkin masih ada ‘buluh runcing’ menunggu jika anda berhasrat ke sana dalam situasi terdesak. Anda tidak mempunyai bumi dan tanah lain kecuali warisan nenek moyang yang telah dikorbankan atas dasar keikhlasan kepada kaum lain dan sanggup pula menukar kepada  nama tanah bertuah ini kepada Malaysia. Saya tidak tahu apakah ucapan yang paling hebat untuk orang Melayu kepada budi dan jasa yang tidak ternilai yang telah diberikan kepada keturunan India dan Cina yang asalnya merempat di Tanah Melayu kecuali terima kasih yang setingginya.

Berbanding orang Melayu, keturunan pendatang masih mempunyai rangkaian diseluruh dunia dalam apa keadaan kerana hubungan ini tidak pernah putus malah terus mereka perkukuhkan,   berbanding orang Melayu yang tidak ada pilihan selain terus bertapak dan ‘layu’ di negara sendiri. Justeru bagi menjamin nasib orang Melayu di negara ini, sebagai seorang berbangsa India berharap sistem demokrasi berparlimen di negara ini dikaji semula. Jika bangsa Melayu ingin selamat di negara asal mereka maka Sistem Beraja harus diperkukuhkan, malah tidak mustahil untuk pemimpin politik Melayu membuang ego dan bodoh sombong mereka untuk  duduk berbincang agar tiada parti untuk mana-mana bangsa. Kebetulan pihak-pihak tertentu sering membawa isu mengenai parti berasaskan kaum maka langkah yang paling selamat  untuk sistem politik Malaysia ialah Sistem Beraja seperti diamalkan oleh Arab Saudi atau Brunai. Inilah saja jaminan masa depan orang Melayu yang semakin terhakis disebabkan sikap pemimpin India dan Cina yang tidak menghormati keikhlasan pemimpin Melayu selama ini. Malah konsep ketuanan Melayu mungkin wajar kita jadikan ‘Ketuanan Islam’ kerana inilah hebatnya agama Islam yang telah memberikan hak yang cukup adil untuk semua kaum di negara ini sejak merdeka hingga sekarang. Jika konsep ‘Ketuanan Islam’ dijadikan tunggak serta asas kepada perlembagaan, saya percaya pintu rundingan pemimpin PAS dan UMNO boleh dibuka kembali untuk kebaikan agama Islam, semua bangsa dan negara Malaysia

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya awak tu india tak sedar diri

Tanpa Nama berkata...

^Tanpa Nama atas, kalau dah terasa tu terasa sahaja lah. dia hanya bagi point of view belah dia sahaja. He have his right what, an Indian and very potential on speak up whats right, than you, only break other people self confident because you don't have one.