Sabtu, 30 Ogos 2014

'Menulis' semula masa depan UMNO

SEIRING Perhimpunan Agung UMNO tidak lama lagi, tulisan saya kali ini berkisar di bawah perspektif Re-Writing The Future History of UMNO atau "Menulis Semula Sejarah Depan UMNO". Ia saya wacanakan bersama cetusan emosi setelah meneliti pelbagai emel daripada mereka yang membaca ruangan ini.
Ada di antara e-mel berkenaan yang mempersoalkan kedudukan artikel-artikel saya yang sesekali condong "menyokong UMNO" dan menuduh saya begitu serius mempertahankan UMNO. Malah terdapat juga sebilangan kecil pengirim mempersoalkan "apa perlunya berbuat demikian?"
Menjawab persoalan-persoalan ini, cukuplah barangkali kalau saya katakan bahawa saya masih melihat perjuangan memperkasa dan memperbetulkan UMNO sebagai jalan terbaik demi masa depan orang Melayu di Malaysia. Rasionalnya, sehingga kini belum ada parti - termasuk Pas - yang cukup layak, berkredibiliti dan berkemampuan daripada aspek intelektual untuk terus memacu Islam, Melayu dan Malaysia ke mercu kejayaan.
Pengalaman mengendalikan negara berbilang kaum, menyusun rancangan ekonomi, hubungan diplomatik di peringkat antarabangsa dan mengatasi ancaman musuh luar yang dimiliki UMNO adalah terlalu essential dan tidak boleh diperolehi dalam masa singkat.
Dalam kata lain, sekiranya ada kelompok Melayu yang berhajat untuk menggantikan UMNO seluruhnya, ia akan mengakibatkan orang Melayu terpaksa "belajar semula dari bawah".
Begitu juga selama mana orang Melayu masih gagal bersatu padu sepenuhnya, selagi itulah UMNO masih perlu dipertahankan dan perjuangan perlu dipertingkatkan. Apatah lagi di saat-saat kumpulan Melayu terlerai kepada tiga pecahan besar ketika ini.
Hari ini orang Melayu bagaikan semakin hilang punca dan tidak keruan melihat pendekatan politik 'gila-gila' perikatan pembangkang yang kononnya mewakili Melayu dan Islam dalam usaha menggapai kuasa.
Soal moral dan asas perjuangan seolah-olah sudah boleh dijual beli. Sebagai contoh, orang Melayu sehingga terpaksa meminta bantuan NGO-NGO Islam dalam kes kuil Hindu di Seksyen 23, Shah Alam.
Makin parah lagi apabila tali persaudaraan demi survival bangsa yang dihulurkan UMNO ditolak mentah-mentah oleh Pas atas alasan "sengketa lama".
Oleh itu, UMNO sebenarnya tidak ada jalan lagi melainkan memperbetulkan semula kesilapannya jika mahu meraih kembali sokongan Melayu demi masa depan negara. UMNO bukan zombie yang mempunyai jasad tetap tanpa mata hati.
Sebenarnya, ini boleh dilakukan jika pimpinan UMNO jujur dan tidak hipokrit. Hentikan pendekatan branding yang melampau tanpa pengisian roh Islam kerana ia bakal menjadikan UMNO seperti zombie.
Selain itu, pemimpin perlu mencari jalan untuk memenuhi pengharapan, tuntutan dan keinginan khususnya daripada kumpulan pengundi muda Melayu.
Antaranya termasuklah pengharapan tinggi agar UMNO terus memperkasakan elemen Islam yang menjadi jati diri akhlak dan budaya Melayu.
Resolusi 1Malaysia bagi saya hanyalah pendekatan untuk menyelesaikan isu perbezaaan bangsa, bahasa dan budaya sahaja tetapi bukan perbezaan agama. Kalau digunakan formula yang sama juga, tidak masuk akal jika kita wujudkan kempen "1Agama" sedangkan gagasan Inter Faith Commission (IFC) juga ditentang habis-habisan oleh masyarakat Islam Malaysia.
Atas dasar inilah, jasa-jasa UMNO dalam memartabatkan Islam perlu digali dan dihebahkan seluas mungkin sebagai sebuah organisasi Melayu yang memperjuangkan Islam selama ini. Pelaksanaan agenda Islam melalui pelbagai dasar dan pelaksanaan kerajaan melalui agensi-agensi negeri dan organisasi seperti Tabung Haji, mahkamah syariah, UIA dan Jakim.
Begitu juga hukuman sebat terhadap Kartika Sari baru-baru ini. Ia menunjukkan pengamalan undang-undang Islam yang diusahakan kerajaan UMNO.
Zaman berubah, Islam yang dipertahankan oleh UMNO kini berdepan dengan pelbagai cabaran baru. Antara lain ialah lahirnya aliran-aliran baru dukungan 'ikon-ikon Islam ternama' yang diiktiraf oleh media dan beberapa NGO yang bercanggah dengan syariah Islam aliran Ahli Sunah Wal Jamaah.
Justeru itu, saya menyarankan agar Fasal 3 (3) Perlembagaan UMNO bahawa parti itu akan terus menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam sebagai agama rasmi Malaysia diberi keutamaan khusus oleh pemimpin UMNO. Islam perlu terus-terusan diperkasa dan dijadikan identiti utama UMNO.
Perlembagaan juga perlu mensyaratkan ahli dan pemimpin UMNO agar jujur, bermaruah dan "berjiwa Islam".
Sekiranya perkara utama ini dapat diperkemas dan diperbetulkan, tidak sepatutnya ada sebarang isu lagi yang boleh menghalang penyatuan umat Islam di Malaysia dan UMNO pasti mampu 'menulis' semula masa depannya dan perpaduan Melayu.
UMNO sebagai parti Melayu dan Islam perlu memberi keutamaan kepada ahli-ahlinya. Jangan sampai undi yang dikejar dari kaum lain tak dapat, undi Melayu sendiri pula keciciran.
FERIZ OMAR adalah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu dan Pewaris Bangsa (ProWaris)


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1006&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm&arc=hive#ixzz3BrcSFbdY
© Utusan Melayu (M) Bhd 

CR.LukmanMoidin & ShahfaliqTeo

Tiada ulasan: